Egy hónapja írtam le a gondolataimat a MALÉV szomorú leállásáról és összegyűjtöttem egy kis dokumentumanyagot a másnap történéseiről is. Most a híradásokból ismét egy szomorú hírt hallhatunk a magyar repüléssel kapcsolatban. Döntés született, miszerint bezárják a Ferihegy 1-es terminált.
Dől a dominó. A hivatalos információk szerint a MALÉV leállása miatt a 2-es terminálon nagy lett a szabad kapacitás, míg az 1-es terminálon - az épület méretéhez képest - nagy az utasforgalom. Csaknem 62 évvel a megnyitása után, bezárják a létesítményt. Végleg vagy csak ideiglenesen? Ki tudja ezt előre a mai világban. Sok-sok régi emlék köt az épülethez, ezért úgy döntöttem készítek pár fotót - amíg lehetséges - és írok pár sort az épület történetéről. Úgy gondoltam a rövid leírást egy korbeli fotóval kezdem, ezért igénybe vettem a Google képkereső szolgáltatását.
Az épület eredeti alakját 1939 őszén Ifj. Dávid Károly álmodta meg. Építése 1942-ben kezdődött el. A II. világháború rombolásai után újjáépítették és folyamatosan bővítették. Megnyitása 1950. május 7-én történt, ekkor szállt le az első Li-2-es repülőgép. Ferihegyen elkezdődött a polgári repülés. A megnyitás évében alig érte el az utasszám az 50.000 főt. Aztán az évek során ez szépen növekedni kezdett olyannyira, hogy 1985-ben szükségessé vált a 2A terminál megépítése. Ezt 1998-ban a 2B terminál követte. Ezzel egy időben bezárt az 1-es terminál. A műemlékvédelmet kapott épületet 2004-2005 között felújították és újra megnyitották - a "fapados" légitársaságok terminálja lett. Sokan nem tudják, hogy a terminál felülnézetből egy repülőgépet mintáz. Ismét segítségül hívtam az egyik kedvenc programomat, a Google Earth-t. Igaz, ezen a fotón már az új, kibővített komplexum látható, de talán látjátok, hogy a középső csarnok a törzset, a szögben kapcsolódó két épületrész a szárnyakat, a főbejárat az oldalsó csarnokokkal a vezérsíkokat, a két torony pedig a hajtóműveket szimbolizálja.
Nézzük meg akkor a terminált közelebbről. Az épület a felújításkor egyszerű, de mégis hangulatos díszkivilágítást kapott.
Az érkező, induló utasok kényelme érdekében az épület két oldalán fedett várakozási helyet alakítottak ki. Itt lehet találkozni, beszélgetni, taxit fogni, buszra várni.
Véleményem szerint nagyon szépen sikerült anno a felújítás. Megmaradtak az épület 50-es éveket idéző jegyei, ugyanakkor finoman helyet kapott a modernkor is. Belépve a terminálba kellemes meleg színtónusok fogadják az utazót.
Az épületben hatalmas, több négyzetméteres paravánokon korabeli fotók vannak kihelyezve, ezzel is idézve a múlt századot és annak hangulatát.
Természetesen az utastájékoztatók sem hiányozhatnak. Ezek hivatottak gyorsan és pontosan irányítani az utazóközönséget.
Az utazókat kísérő hozzátartozók egyik kedvenc helye a terasz. Innen lehet még egy utolsót integetni a beszálló utasoknak. Innen jó a rálátás a tornyokra is.
A fapados légitársaságok mellett az 1-es terminál betonját használják a teherszállítógépek is. A fotózáskor a DHL és a UPS repülőgépei várakoztak rakodásra.
A terminál bezárása még egy dologra lehet kihatással. A főváros régen tervezi, hogy a repülőtér vasúttal is elérhető legyen. Ennek első lépcsőjeként kiépítettek itt egy megállót, fedett átjárókkal.
Kicsit megviselte már az idő meg a graffiti, de legalább van. A terminál bezárásával itt is biztos megcsappan majd a forgalom. A 2-es terminál pedig jelenleg nem elérhető gyorsvasúttal. Nem tudom mit hoz a jövő az épülettel kapcsolatban. Én még nem látom a fényt az alagút végén...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése