2017. nov. 6.

Elkezdődött az M3 metrófelújítás

Hosszú várakozás után november 4-én, szombaton elkezdődött végre a főváros egyik fő közlekedési ütőerének a felújítása. Az 1976 óta üzemelő M3-as metróvonalon naponta több mint félmillió ember közlekedik. Csúcsidőszakban óránként közel 14000 utast regisztráltak, ennek ellenére mégis nagyon mostohán kezelték eddig ezt a vonalat. Az elmúlt három évtizedben nem végeztek rajta felújítást. A sorozatos technikai problémák, leállások hatására végül csak elkezdődött a rekonstrukció. Több szakaszban újul majd meg a teljes vonal, várhatóan három év alatt. Az első ütem az Újpest és a Lehel tér közti szakaszt foglalja magába. A metró pótlását buszokkal oldják meg, melyek 45 másodpercenként indulnak.
 

Az első igazi megmérettetés a mai hétfő reggelre esett. Ez volt az első hétköznap a munkálatok megkezdése után. Ráadásul ma lett vége az őszi szünetnek is, így igazi csúcsforgalom ígérkezett. A kora reggeli híradásokban egyfelől azt hallhattuk, hogy mindenre felkészültek, másfelől pedig Budapest forgalmának teljes összeomlásával riogatták az embereket. Végül szerencsére nem volt komolyabb probléma, fennakadás.
 

Ennyit a mai napról és jöjjön akkor a bejegyzés lényege. Nem láttam látványterveket, nem tudom mi és hogyan fog majd megváltozni a három év folyamán. Ezért készítettem néhány retró hangulatú fotót vonalról. Valaki megnyomta ezt a gombot, hogy itt megállt az idő?
 
 


A "Vasarely" stílusú szellőzőrács is a múltat idézi.
 
 

A napi rohanásban nem tudom hányan néznek szét a vonal állomásain. Ha hiszitek, ha nem az állomásokon kiállított műalkotások száma egy kisebb képzőművészeti kiállítás tárlatával vetekszik. Hogy csak néhányat említsek:Forgách utca: ifj. Madarassy Walter - Fürkésző szemek (1990)
Gyöngyösi út: Máriási Iván – Napvihar (1990)
Újpest-Városkapu: Nemcsics Endre - Játékos körök (1990)
Újpest-Központ: Nemcsics Endre - Földalatti karnevál (1990)

Deák tér: Joao Vieira - Csempefal (1996)
A csempefal egyik oldalán magyar költők versrészleteit láthatjuk portugál fordításban, míg a fal másik oldalán portugál szerzők versrészleteit olvashatjuk el magyarul.
 

Dózsa György út: Szász Endre – Dózsa pannó (1984) 
 

Különböző korú, állapotú, különféle technikával készült műalkotások. Úgy tudom, hogy az előkészítési fázisban készült egy tanulmány arról, hogy milyen módon őrizhetők meg ezek az alkotások. Várhatóan a nagy részük visszakerül majd a jelenlegi helyére, a restaurálást követően.
Aztán ott vannak a különleges tárgyak, emlékek. Az Arany János utcai megállóban például a Kányádi Sándornak dedikált pad (2003) vagy a Ferenciek tere megállóban a Klösz emléktábla (2008).
 

KLÖSZ GYÖRGY
Darmstadt 1844 - Budapest 1913
emlékére állította a BKV Zrt.
hálával amiért fényképein
megörökítette Budapest
első virágkorát
s benne a fővárosi
közösségi közlekedés
első évtizedeit.
2008

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése